Svenska språket

Saker som jag hatar inom det svenska språket. (Eller inom det påhittade svenska språket, ska jag väl kanske säga)
 
Särskrivningar. Det finns ingenting som kan få en människa att se så dum och IQ-befriad ut som en särskrivning. Så som fotbolls plan, jätte roligt eller gammel mormor. Alla dessa ord, och ord som liknar dem, ska med andra ord alltid sitta ihop.

Ordet "hehe". Jag klarar inte av det. Där handlar det också om hur dum i huvudet man låter. Det låter som att personen som skriver detta har fått någon slags brytning i hjärnan som gör att dess skratt blir till ett släppande "hehe".

När någon skriver längtas eller skojas eller luras. När man alltså lägger till "as" i stället för att skriva längtar, skojar, eller lurar. Det låter barnsligt, kort och gott. Och det stör mig.

Personer som skriver dem hela tiden, i stället för dom. Jag säger såhär: Antingen skriver du de och dem, om du anser att du kan behärska orden. Eller så skriver du bara dom. För varför krångla till det? Du ser fortfarande bara dum i huvudet ut när du ska försöka vara duktig genom att skriva dem hela tiden. För det är ändå nästan alltid fel, då jag har fått uppfattningen att det är "de" som förekommer allra mest.

Och sedan, för att bara nämna språket på msn lite kort också, hatar jag då folk svarar "mm" på en helt vanlig, trevlig fråga.
- Hade du roligt igår? :)
- mm...

Snälla, försök förstå att du låter jätteotrevlig!  Om det nu inte är så att du är sur/arg/irriterad eller något, då är det självklart okej att visa det genom att uttrycka sig sådär. Men om du är glad, skriv inte "mm". Aldrig.


Sådärja, jag är helt otroligt hatisk i kväll, eftersom jag just kommit till insikt om att jag trots allt kommer att få sitta på konsum i två och en halv timme i morgon. Eller kanske inte, om eventuellt ett mirakel sker. Men jag menar, vi vet ju alla att det inte finns något sådant som ett mirakel, så ja... Tough luck, Sofen!

Bör väl även tillägga att jag vet att jag inte är den allra bästa då det gäller det svenska språket. Men jag var bara tvungen nu. Och det där med de och dem, handlar verkligen bara om människor som vill visa sig duktiga, trots att de är värdelösa. Och så var det med det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0